سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
فرزانگان امیدوار
علیرضااحسانی نیا
چهارشنبه 102 مرداد 4 :: 2:6 صبح ::  نویسنده : علیرضا احسانی نیا

مخاطبان سامانه فارس من خبرگزاری فارس در پویشی خواستار حذف سهمیه حج برای مسؤولان شده‌اند. سردبیر این پویش می‌گوید: درباره اعزام خارج از نوبت مسؤولان و برخی چهره‌ها به حج توضیح دهید.

فارس من| سهمیه حج را برای مسؤولان حذف کنید

به گزارش فرزانکان امیدوار به نقل از  فارس، سهمیه ایران در حج تمتع امسال 87 هزار و 550 نفر بود که بیش از 6 هزار نفر از این تعداد را عوامل و نیروهای ستادی و اجرایی تشکیل دادند؛ در حالی که بر اساس مصوبه سازمان همکاری‌های اسلامی، هر یک از کشورهای اسلامی مجاز به اعزام 3 درصد از مجموع سهمیه حج تمتع خود به عنوان عوامل اجرایی هستند.

بر همین اساس، سهمیه مجاز عوامل و نیروهای ستادی در حج امسال حدود 2 هزار و 600 نفر بود. البته مسؤولان امسال با حذف یک هزار نفر از عوامل، تا حدودی سعی در کاهش بار مالی تحمیلی به زائران داشتند.

با این وجود، اعزام برخی از مسؤولان و چهره‌های سیاسی، فرهنگی و ... به حج تمتع موجب شد تا برخی از مخاطبان خبرگزاری فارس در پویشی با عنوان «سهمیه حج برای مسؤولان حذف شود» خواستار لغو اعزام‌های خارج از نوبت شوند. (اینجا بخوانید)

درباره اعزام خارج از نوبت مسؤولان به حج توضیح دهید

ساسان قربانی، ثبت‌کننده این پویش با بیان اینکه مردم عادی باید بیش از 15 سال برای تشرف به حج تمتع در نوبت باشند، می‌گوید: چرا باید مردم سال‌ها منتظر حاجی شدن بمانند، اما مسؤولان با فیش یا حتی بدون فیش حج به این سفر بروند؟

وی با اشاره به انتشار تصاویر برخی از چهره‌ها که با عناوین مختلف به حج رفتند، می‌افزاید: ما برای سفر حج در کنار هزینه بالا باید سال‌ها منتظر باشیم، اما آقایان مسؤول با عناوین مختلف به این سفر می‌روند و برای ما درباره حق الناس صحبت می‌کنند. این چنین اعزام‌هایی حق الناس نیست؟

قربانی از مسؤولان خواست که اگر سهمیه به مسؤولان داده نشده، در این باره روشنگری کنند؛ در غیر این صورت پاسخگوی مردم باشند و دلیل قانع کننده برای اعزام خارج از نوبت مسؤولان و برخی چهره‌ها بیاورند.

بیش از یک میلیون ایرانی در نوبت حج

از سال 1386 تاکنون (16 سال) هیچ ثبت‌نامی برای حج تمتع انجام نشد و همچنان بیش از یک میلیون نفر در صف حج تمتع هستند. البته با توجه به سهمیه ایران و اختصاص یک دهم جمعیت هر کشور به عنوان سهمیه حج، هر سال ایران حدود 90 هزار زائر خواهد داشت که اگر مشکلی در روند اعزام‌ها ایجاد نشود، بیش از 12 سال روند تشرف افرادی که فیش حج دارند، طول می‌کشد. از طرفی هم بسیاری از افراد مستطیع شده و هنوز ثبت‌نامی برای تشرف به حج صورت نگرفته و مجبور هستند فیش حج را از آنهایی که در سال‌های قبل ودیعه‌گذاری کرده و قصد سفر ندارند، خریداری کنند.

هر ساله برخی از افراد در قالب کاروان‌های مختلف خارج از نوبت و حتی مصوبه شورای عالی حج، به این سفر می‌روند. بر اساس بررسی‌های خبرنگار فارس، این افراد بدون پرداخت هزینه عازم حج می‌شوند و مسؤولان اعزام هم ردیف بودجه برای این امر ندارند و به نظر می‌رسد بخشی از هزینه اعزام آنها از زائران دریافت می‌شود! (خبرگزاری فارس پیش‌تر به اعزام گروه‌هایی خارج از سهمیه به حج تمتع اشاره کرده بود که می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنید)

به گزارش فارس، حج تمتع از سفرهایی است که به دلیل محدودیت در سهمیه ممکن است هر فردی فقط یک بار توفیق تشرف داشته باشد. در سال‌های گذشته هم که کرونا موجب تعطیلی حج برای زائران خارجی شده بود، بسیاری ایرانیان در حسرت زیارت بودند. حتی سال گذشته عربستان زائران بالای 65 سال را پذیرش نکرد و جمعی از زائران از این سفر بازماندند؛  تا اینکه امسال حجج تمتع بدون محدودیت سنی برگزار شد.




موضوع مطلب : سهمیه حج مسؤولان

پیوندها
لوگو
علیرضااحسانی نیا
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 987
  • بازدید دیروز: 1702
  • کل بازدیدها: 14524761